Hastighetstest for fiberforbindelse fra GlobalConnect
Her har vi samlet vår steg for steg – rutine hvordan ta en hastighetstest . Hastighetstest for bredbåndsforbindelser fra GlobalConnect kan testes på www.speedtest.net.
Sørg for at datamaskinen støtter høy hastighet
Har du en gammel datamaskin, forsøk å teste med en annen. Da vil det være mulig å se om et dårlig resultat er relatert til utstyret eller til bredbåndslinjen. Minimums-spesifikasjoner for å kunne måle hastigheter opptil 1 Gbps er:
Intel® Core™ i7-3540M / AMD A10-5800K Prosessor, 8 GB RAM, 1 Gbps nettverkskort. Anbefalte nettlesere: Firefox 3.6 eller nyere, Internet Explorer 8 eller nyere, Safari 4 eller nyere, Chrome 10 eller nyere.
Deaktiver strømsparing
Deaktiver strømsparingsfunksjoner på maskinen ettersom det påvirker maskinens ytelse negativt.
Sikre at datamaskinen er virusfri
Sjekk om datamaskinen er angrepet av virus eller spyware (spionprogrammer). Er maskinen angrepet kan maskinen skades samt at dette kan spise mye kapasitet. Dermed blir både maskinen tregere og bredbåndskapasiteten dårligere.
Slå av annen programvare
Før du tester, må du forsikre deg om at ikke annen programvare er aktiv på maskinen. Programvare kan også spise av kapasiteten, for eksempel filoverføringsprogrammer.
Koble fra andre enheter
Koble ut andre maskiner eller tjenester som er tilkoblet hjemmesentralen. Datamaskiner, eller annet utstyr som deler samme bredbåndsoppkopling (f.eks. bredbåndstelefon), vil oppta ekstra båndbredd.
Slå av det trådløse nettverket
Trådløse forbindelser påvirkes av så mange variabler, og vil sjelden gi deg samme hastighet som kablet internett.
Koble datamaskinen med nettverkskabel
Koble datamaskinen du tester med direkte inn i en av portene i HomeNets hjemmesentral.
Du kan nå ta hastighetstesten
Velg testserveren fra GlobalConnect som er nærmest lokasjonen du tester fra. For å oppnå korrekte resultater fra hastighetstesten må det gjennomføres 3 stk. hastighetstester i løpet av et døgn med 5-6 timers mellomrom for å få et representativt gjennomsnitt for målingene. Etter hastighetstesten kan alt utstyr kobles tilbake igjen.
Resultater og forbehold om hastighet
Målt hastighet kan være avhengig av avstand og forsinkelse mellom bruker og test-server. Høyere avstand og forsinkelse vil i mange tilfeller bety lavere hastighet.
Omtrent 5% av kapasiteten på linjen er nødvendig for å få forbindelsen til å fungere og vil forsvinne, dette er såkalt «overhead». Generellt for hastighetstester vil man kunne oppleve usikkerhet som vil kunne påvirke resultatene negativt med omtrent 5% av bredbåndslinjens maksimale angitte hastighet.
GlobalConnect tar forbehold om at forhold av teknisk art i nettet kan føre til at det ikke alltid er mulig å levere helt opp til den maksimale hastigheten som er oppgitt for den valgte tjenesten. GlobalConnect tar ikke ansvar for hastighetsbegrensninger som er forårsaket av omstendigheter eller forhold utenfor GlobalConnect kontroll. Overføringshastighet utenfor GlobalConnects nett og videre ut på internett er utenfor GlobalConects kontroll, og det må påregnes lavere hastighet. For eksempel vil besøk på nettsteder med mye trafikk kunne begrense hastigheten.
Hos kunde kan trådløs dekning fra modem til telefon/nettbrett, flere enheter på samme bredbåndslinje eller en gammel datamaskin kunne påvirke opplevd hastighet. Passordbeskyttelse av det trådløse nettverket er også meget viktig. Med dårlig eller ingen passordbeskyttelse kan andre enn dem du har gitt tilgang bruke bredbåndsabonnementet ditt. Dette vil senke kapasiteten, og du risikerer også at nettverket ditt brukes til ulovlige handlinger.
Fremdeles problemer med hastigheten?
Klage på GlobalConnects hastighet kan fremsettes via kundeservice.
Finner du ikke svar på det du lurer på?
Kontakt oss på chat eller se svar på ofte stilte spørsmål