> Kundeservice > Leveranse og installasjon > Informasjon om fiberutbygging
Informasjon om fiberutbygging
Etablering av fibernett
Det er mye som foregår i en prosess der vi skal bygge ut nytt fiberbredbånd til et nytt nabolag. Nedenfor finner du informasjon om de ulike fasene vi går gjennom før vi har levert til din bolig.
Vi sender ut vårt salgsteam i ditt nabolag
Når vi får nok oppslutning i nabolaget vil vi sende alle informasjon at nabolaget bekreftes for utbygging av fiber fra GlobalConnect.
Så kommer planleggingsfasen
Det er viktig at forarbeidet gjøres skikkelig. Derfor lager vi en fremdriftsplan i denne fasen for å sikre alle tillatelser og planlegge hva som skal gjøres når.
I tillegg til å tegne avtale med en entreprenør for bygging av feltet, sendes det grave- og stolpesøknader til 3. part. Ekstern part kan være kommune, fylkeskommune, veilag, private tomteeiere, for å nevne noen. Det varierer hvor lang tid dette tar.
Før vi kan sette spaden i jorda, gjennomføres det befaring med kommunen, som vi har tett dialog med underveis i utbyggingen.
Den store jobben – utbygging av fibernett
I områder hvor vi skal grave, blir det lagt gravevarsel i postkassen til samtlige beboere. Samtidig som vi bygger ut fibernettet i området, knytter vi også nettet i området til vårt nasjonale fibernett.
Fibernettet legges enten i bakken eller henges i stolper, ofte avhengig av hvordan strømnettet i området er bygd. Hvis strømkabelen til boligen går i luftstrekk, henges normalt fiberen i samme luftstrekk og man trenger ikke å foreta seg noe.
I området setter vi opp en fibernode, dette kan være et lite bygg eller et skap avhengig av hvor stort området som skal bygges ut er. Fibernoden er koblingspunktet for nettet til boligområdet, derfra går det fiberrør frem til hver bolig i feltet.
Dersom ikke annet er avtalt, må du selv grave ned fiberrøret fra tomtegrensen til nærmeste husvegg
Det er viktig at dette gjøres med en gang. Det legges av ett rør for hver bolig. Hvis det er flere boenheter i huset, fører vi flere fibrer gjennom røret og fordeler til boenhetene på husveggen.
Etter hvert som vi har gravd ned fiberrør i området, og rørstrukturen er sammenhengende, begynner vi å blåse fiber i rørene frem til hver bolig. Ønsker du fiberinntaket på andre siden av huset, trenger du ikke å grave ned røret helt dit. Vår entreprenør kan feste fiberkabelen langs ytterveggen til stedet hvor du ønsker inntaket.
Endelig – installasjon!
Det kommer en montør hjem til deg for å installere fibernettet til avtalt tid. Vi installerer en GlobalConnect hjemmesentral og trådløst utstyr til alle. Når montør er ferdig, er nettet klart til bruk.
I noen tilfeller kobler vi opp utstyret hos deg før fibernettet er klart. Dette kaller vi en kaldinstallasjon. I slike tilfeller vil du få beskjed fra oss på forhånd, i tillegg til at du vil motta en SMS når fibernettet er klart til bruk.
Ofte stilte spørsmål
Hvor lang tid går det fra bekreftelse er sendt til utbygging starter?
Det går normalt sett mellom 3 til 9 måneder avhengig av eventuelle utfordringer.
Kan jeg få prate med prosjektleder?
Det lar seg ikke gjøre da vi har store oppdragsmengder. Kommunikasjonen må gå via kundesenteret vårt.
Kan jeg få hjelp til egeninnsatsen?
Kunden kan kontakte lokal entreprenør for tilbud. GlobalConnect dekker ikke egeninnsats med mindre det er en del av avtalen.
Jeg har eksisterende rør på tomten, kan disse brukes?
Ta kontakt med entreprenør dersom du vil benytte eksisterende rør på tomten. Hvis du har et eksisterende privat rør benytter vi gjerne dette så fremst det er mulig. Dette forutsetter at du har vært i kontakt med entreprenør da de gravde ned fiberrrør i gaten din, og har gjort avtale om hvor entreprenør skal legge av røret ditt. Du må i tillegg fremskaffe rørenden i begge ender, slik at det er klart for entreprenør å føre GlobalConnects fiberrør gjennom ditt eksisterende rør. Vi har ikke mulighet til å benytte rør som er lagt ned av andre bredbåndsleverandører.
Når kommer dere for å rydde opp fibertromlene som ligger langs veien?
Det blir ryddet opp fortløpende når utbyggingen blir ferdig.
Hvilke utstyr installeres i boligen?
Tradisjonelt leverer bredbåndsleverandører en hjemmesentral med integrert Wi-Fi. Dette fører ofte til at de trådløse signalene blir blokkert av TV-benker også videre. Derfor installerer vi en hjemmesentral og en Wi-Fi løsning separat. På denne måten tilpasser vi oss hver enkelt bolig uanvhengig av byggeår – og standard. Vi er den første bredbåndsleverandøren i Norge som leverer den nyeste generasjonen innen trådløst nett, Wi-Fi 6, til alle nyinstallasjoner. Kort fortalt betyr dette bedre kapasitet, mer fart, høyere sikkerhet og et mer stabilt trådløst nettverk.
Hvor plasseres hjemmensentral og Wi-Fi utstyr?
I de aller fleste boliger vil vi installere utstyret i stuen eller sentralt rom i nærheten av TV-en. Dersom du har et teknisk skap vil GlobalConnect hjemmesentral installeres der. Wi-Fi og eventuelt TV-dekoder kobles da til i et veggutak i sentralt rom.
Kan jeg bruke eksisterende internkabling til TV?
Ekstra kabling for TV-dekoder til andre rom i boligen er ikke en del av fiberleveransen. Hvis du ikke vil legge opp internkabling i boligen selv kan en hvilken som helst installatør gjøre dette .Ta kontakt med ansvarlig entreprenør dersom du ønsker å bestille internkabling. Eksisterende TV-uttak for kabel-TV kan ikke benyttes fordi det er en annen teknologi.
Fant du ikke det du leter etter?
Bli kunde hos oss
Få en oversikt over våre produkter, priser og abonnementsvilkår.
Leveranse og installasjon
Detaljer om installasjon, forberedelser, tidslinjer og utstyr.
Abonnement og faktura
Administrasjon av abonnement, faktura, personvern, eierskifte, flytting, angreskjema og oppsigelse.
Hjelp med internett og TV
Se om det er en feilmelding i ditt område, få hjelp med feilsøk og se brukerveiledninger.
Er du bedriftskunde? Klikk her
2023-09-28